Historiek

Eén kamerkoor, drie namen: van ‘Benelux Selection of the World Youth Choir’ over ‘Goeyvaerts consort’ tot ‘Aquarius’. Dirigent Marc Michael De Smet beschrijft hoe het repertoire evolueerde van hoofdzakelijk hedendaagse koormuziek naar een dialoog tussen nieuwe en oude muziek. 

1995: Benelux Selection of the World Youth Choir

What’s in a name? Elk beginnend ensemble zoekt zijn weg, zijn identiteit, zijn klank, zijn grenzen.

Toen een 20tal goede stemmen uit België, Nederland en Luxemburg in 1995 concerten wilden geven om naar het wereldjeugdkoor in Chili te kunnen, zochten zij een dirigent en een naam. De dirigent werd Marc Michael De Smet. De naam: “Benelux Selection of the World Youth Choir”. De concerten sloegen in. De drang om te blijven bestaan leefde. De dirigent bleef. De naam verdween.

1995-2007: Goeyvaerts consort

What’s in a name? Op zoek naar zin en identiteit werd gekozen voor de hedendaagse koormuziek. De nieuwe naam – GOEYVAERTS CONSORT – moest symbool staan voor progressieve, avontuurlijke en actuele programmatie en vormgeving. De componist Karel Goeyvaerts (1923-1992) was dè vernieuwer van de hedendaagse muziek na 1950 in Vlaanderen. Twaalf jaar lang werd manmoedig aan die zin en identiteit gewerkt.

Het Goeyvaerts Consort in Marktoberdorf  2004De keuze voor actuele muziek werd ruim opgevat. De bonte veelstemmigheid van onze tijd weerspiegelde zich in de keuze van de stukken. Het GOEYVAERTS CONSORT zong Cage naast Theodorakis, Eisler naast Stockhausen, Rihm naast Poulenc, Pärt naast Schnittke. Vlaamse componisten kregen een podium. De jonge stemmen werden rijper. Vormvernieuwing leidde tot heus muziektheater. Kleinere solo-bezettingen acteerden in coproducties met o.a. Spectra, Limelight, Danel-kwartet, Blindman!, Symfonie-orkest van Vlaanderen, Goeyvaerts strijktrio, …

Het GOEYVAERTS CONSORT riep 2 tradities in het leven: jaarlijks in de Paastijd werd de Matteüspassie van Norbert Rosseau uitgevoerd en vanaf 2003 was er minstens één keer een concert met de Kanon Pokajanen van Arvo Pärt . Het Goeyvaerts consort vierde feest in twee eigen Festivals in 1998 en 2001. Het zong in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje, Estland… Het maakte zes Cd’s.

 

2007-  : Aquarius

What’s in a name? Dit ensemble liep in Vlaanderen voorop met nieuwe muziek en nieuwe concertvormen. En liep misschien te hard. En botste op administratief onvermogen en publieke drempelvrees. Vanaf mei 2007 wordt het geweer van schouder verlegd en de boodschap in een nieuw jasje gestoken. Dat jasje heet: AQUARIUS. Het motto blijft: zijn tijd vooruit, indachtig de astrologische nieuwe tijd die onder het sterrenbeeld Aquarius  aanbreekt.

Voortaan zal de nieuwe muziek in dialoog treden met oude(re). Onderwerp van de dialoog zullen thema’s zijn die iedereen aangaan: oorlog/vrede, ellende/passie, geloof/ongeloof, democratie/dictatuur, klank/beeld. Een concert van AQUARIUS wil meer zijn dan een esthetische belevenis.

De Cd/Dvd "Het Lam Gods bezongen" illustreert enkele van deze doelstellingen: het project mengt oude muziek (von Bingen, gregoriaans, Palestrina, de Victoria) met minder oude (Bruckner, Brahms, Verdi) en moderne muziek (Poulenc, Barber, Pärt, gorecki); de Dvd laat de 12 panelen van het retabel in volle glorie schitteren en verteller Peter Schmidt gaat in op de diepere, theologische betekenissen van dit Vlaams meesterwerk

In "Change!" verbinden we de verrassend actuele koormuziek van Hanns Eisler (1898-1962) met thematisch verwante filmfragmenten uit beroemde films van zijn tijdgenoot en vriend Charlie Chaplin.

In "Eros en Thanatos" stellen we de serene aanvaarding van de dood door de gelovige ( Clemens non papa)in schril contrast met de passionele revolte tegen de dood van de liefde (Dominique Pauwels).

Aquarius Sint Niklaas 2009

   
© ALLROUNDER