Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /customers/e/f/f/gc-aquarius.be/httpd.www/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Kanon Pokajanen - Arvo Pärt

Praktisch

Bezetting: Gemengd koor a cappella (32 zangers)
Duur: 110’ zonder pauze
Ruimte-licht-klank: kerk, de zangers staan in een kring (8 meter diameter) en zingen aan muzieklessenaars met lichtjes, omringd door kaarsen. Het publiek rondom.
Thema - periode: schuld en boete, verstilling. kan op elk tijdstip van het jaar gezongen worden.
Taal: oud Slavisch

 

 

 

 

 

 

Voor dit monumentale werk treedt AQUARIUS uitzonderlijk aan met  32 zangers in plaats van 24. Die zangers staan niet op een podium maar in een kring middenin een kerk. De kerk is donker. De kring wordt verlicht met kaarsen en lessenaarlichtjes. De zangers komen in processie binnen en – eens de kring gevormd – zingen een kleine twee uur lang.

De uitvoering van de Kanon pokajanen door Aquarius is ook beschikbaar op CD en DVD

Wat ?

Arvo Pärt luistert naar Aquarius (augustus 2008)Arvo Pärts Kanon Pokajanen (Boetepsalmen, 1995-97) is gebaseerd op de kanon van boete en berouw zoals die reeds in de vroegste Slavisch-Christelijke manuscripten (6de eeuw na Christus) is terug te vinden. De kanon staat symbool voor de verandering, de overgang tussen dag en nacht, het Oude en het Nieuwe Testament, profetie en vervulling, het hier en het hiernamaals. Toegepast op de mens handelt het over de grens tussen het menselijke en het goddelijke, zwakheid en sterkte, lijden en verlossing, sterven en onsterfelijkheid.

Arvo Pärt over de Boetekanon:

In deze compositie probeer ik van de taal uit te gaan. Ik wilde het woord zijn eigen klank laten vinden, zijn eigen melodische lijn. Zo ontstond muziek die – tot mijn eigen verbazing – doordrongen was van het eigen karakter van het oude kerk-Slavisch.

 

Waarom ?

Binnen AQUARIUS’ repertoire is de Kanon Pokajanen meest gezongen werk. De muziek van Arvo Pärt (°1935) - de Estlandse componist die tot de meest uitgevoerde en opgenomen toondichters van het moment behoort – heeft voor- en tegenstanders. AQUARIUS  is voorstander. Zijn STABAT MATER en MAGNIFICAT staan regelmatig op haar programma, naast tal van andere composities. De KANON POKAJANEN werd een jaar na zijn ontstaan  door AQUARIUS in Vlaanderen gezongen. Wat haar in deze muziek van Pärt aantrekt wordt door een talrijk publiek gedeeld. Deze muziek is niet complex en intellectueel maar surft ook niet mee op de mondiale rage van de ‘cross over’. Dat ze zoveel mensen wereldwijd  bereikt wil zeggen dat ze een nood lenigt. Ze spiegelt niet de jachtigheid van een doorgedraaide maatschappij maar biedt een rustpunt, een moment van introspectie en verstilling.

De band die AQUARIUS met de Kanon Pokajanen heeft kreeg een bijzondere stimulans toen de componist in 2008 naar een van onze uitvoeringen kwam. Arvo Pärt hoeft al lang niet meer blij te zijn dat een van zijn werken uitgevoerd wordt. Hij hoort thuis in de shortlist van meest uitgevoerde, hedendaagse componisten. Dat wil zeggen dat hij veel gewoon is, dat hij streng en veeleisend zijn uitvoerders kan benaderen.

Hij kwam vóór het concert naar een repetitie en onderhield zich hoofdzakelijk met de dirigent. Welk een ernst! Wat een authenticiteit! Zijn opmerkingen en suggesties klonken alsof hij het werk recent geschreven had, terwijl er jaren overheen zijn gegaan. Hij kwam om te werken, niet op plezierreis. Dat maakte veel indruk op heel AQUARIUS. Van zijn kant was hij ook onder de indruk van onze jarenlange toewijding aan zijn geesteskind. En hij was zeer te spreken over onze uitvoering.

De weerklank die AQUARIUS’ uitvoeringen van de KANON POKANANEN ondervindt is enorm. Dat heeft enerzijds te maken met de bewondering voor de intense en hoogstaande uitvoering en anderzijds – en vooral – met wat het publiek doorleefd heeft. Twee uur op een kerkstoel geven ruimte aan vragen en gevoelens die ver voorbij de schoonheidservaring van een concert reiken. Deze KANON POKAJANEN vult de kerkruimte met explosies van klank en vult de harten van de luisteraars met heftige emoties. Deze KANON POKAJANEN prevelt en zucht en geeft de luisteraar tijd om bij zichzelf te komen. Dat is de kracht van goede muziek. Dat is wat Arvo Pärt met Franz Schubert verbindt. Dat is waarom AQUARIUS steeds opnieuw deze muziek wil zingen voor een publiek dat steeds opnieuw door deze muziek gegrepen wordt.

 

Rinus van der Heijden over het concert door Aquarius op 19 september 2013 in Maastricht, tijdens het Musica sacra festival:

 Indrukwekkend
"'Kanon Pokajanen’ van Kamerkoor Aquarius is een ronduit indrukwekkende gebeurtenis, waarvoor je geen gelovige hoeft te zijn om er optimaal van te kunnen genieten. De muziek is oer, universeel, mystiek en omvat alles wat mensen op deze wereld ervaren. Tekst en muziek drukken verandering, de cyclische overgang van dag en nacht, het verschil tussen zwakte en kracht en dus dood en onsterfelijkheid uit. Of je wilt of niet, de energie van ‘Kanon Pokajanen’ plaatst je in een vacuüm van tijdloosheid en dat is een ervaring die je niet wilt missen."

 De volledige Recensie

   
© ALLROUNDER