Pers

Het Lam Gods bezongen

14/07/2010: KNACK: - Peter Vandeweerdt

.....

Concreet werden zeventien composities rond het schilderij geselecteerd en opgenomen. Niet de chronologische volgorde was daarbij de leiddraad maar het kunstwerk zelf....

Als je er de DVD bijneemt, waarop niet alleen alle muziek te horen is en het schilderij wordt verkend maar theoloog Peter Schmidt ook een beknopte en interessante uitleg geeft, dan voel je duidelijk de symbiose tussen kunstwerk en muziek.

Aquarius zingt zeer verzorgd - al kunnen de aanzetten van de sopranen nog een tikkeltje zuiverder - en bijzonder stevig. Dirigent Marc Michael De Smet kiest duidelijk voor een expressieve benadering met veel dynamiek. Dat merk je bijvoorbeeld in Barbers Agnus Dei (een koorversie van zijn bekende Adagio for Strings, waarvan veel ijle versies bestaan, maar dat hier behoorlijk krachtig wordt neergezet.

De muziek werd opgenomen in de OLV-Presentatiekerk in Sint-Niklaas, en die heeft een echo van ruim vijf seconden. Dat geeft de klank van het ensemble een heel specifieke kleur. Zelf houd ik meer van compleet transparante, zelfs droge uitvoeringen die ook de technische vaardigheden van het koor doen uitkomen. En geloof me, dit ensemble heeft op dat vlak weinig of niets te verbergen. In het laatste stuk (Amen van Gorecki) wordt trouwens een aardig spelletje gespeeld met die nagalm.

 

1/07/2010 : RADIO 4 (NL) - Thea Derks :

Dynamiek en frasering van Aquarius zijn voorbeeldig en door zijn heldere en homogene koorklank weet men bovendien de zeer uiteenlopende stukken tot een eenheid te smeden. Of dit nu het eenstemmige Gregoriaans betreft, de renaissance-polyfonie, de harmonische muziek uit de negentiende eeuw of de op Russisch-orthodoxe meerstemmigheid teruggrijpende Pärt. Het koor ontbeert elk effectbejag en zuigt je onherroepelijk mee in zijn ingeleefde tekstuitdrukking; de warme akoestiek doet de klanken ten hemel stijgen.

Op de bijgevoegde dvd vertelt Peter Schmidt, kanunnik van de Sint Baafskathedraal in Gent over de thematiek van het Lam Gods en het gelijknamige retabel van Jacob van Eijck aldaar. Zijn korte inleidingen gaan vooraf aan de gezangen en geven een goed inzicht in het ontstaan en de betekenis van dit drieluik. Terwijl Schmidt vertelt zien we hiervan detailopnames, en beelden van de Sint Baafskathedraal. De koorpassages illustreren hoe toegewijd de zangers hun partijen vertolken. Aquarius is minder bekend dan Collegium Vocale Gent of het Huelgas Ensemble, maar steekt hen qua klankschoonheid naar de kroon.

 

18/08/2010  TERTIO- Emmanuel Van Lierde |

Met de cd en de dvd Het Lam Gods bezongen zorgden Bijbelwetenschapper Peter Schmidt en het vocale ensemble AQUAIRUS voor een knap staaltje hemelse muziek die aansluit bij het meesterlijke retabel van de gebroeders Hubert en Jan van Eyck. Hun project creëert een symbiose tussen de 24 panelen van het Lam Gods en 17 muzikale composities.

Het lijkt een originele aanpak, al gaf het beroemde veelluik uit de Gentse kathedraal misschien een hint in die richting. De band van de uitgebeelde hemelse heerlijkheid met muziek blijkt uit de bovenste panelen waarop zingende en musicerende engelen staan.

Schmidts commentaren worden afgewisseld met de bijbehorende muziekstukken. Dat het Agnus Dei meermaals weerklinkt, zal niemand verwonderen. Andere keuzes behoeven enige uitleg. Als muziekkenner verantwoordt de Gentse kanunnik niet alleen de gemaakte selectie, hij geeft ook enkele weetjes mee. Zo werd bij het paneel van Johannes de Doper gekozen voor de gregoriaanse hymne uit de vespers van het geboortefeest van de Doper, Ut queant laxis.Schmidt wijst erop dat de monnik Guido van Arezzo uit die hymne namen voor de toonladder afleidde: ‘Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si’.

Al krijg je interessante uitleg,het blijft beknopt zodat de harmonische verbinding tussen het kunstwerk en de muziek niet verloren gaat. Bij de zang worden beelden van het koor afgewisseld met details van de magistrale polyptiek. Technisch is de dvd – net als de cd – een hoogstandje, werkelijk een prachtige parel om in huis te halen.

Voortaan is het Lam Gods niet alleen een streling voor het oog, maar ook voor het oor.

Op het einde klinkt passend met een compositie van Henryk Górecki dat Hebreeuwse woord voor instemming: ‘Amen’. 

 

Kunsttijdschrift Vlaanderen/ november 2010 - Jaak Van Holen

 AQUARIUS, voorheen het Goeyvaerts Consort, verwierf zich in het verleden een ijzersterke reputatie inzake de vertolking van hedendaagse muziek. Met haar nieuwste productie bewandelt het ensemble ook andere wegen. Met vertolkingen van zowel gregoriaans als muziek van o.a. Hildegard von Bingen, Tomas Luis da Victoria, Giuseppe Verdi, Zoltan Kodaly en Francis Poulenc naast werk van iconen van de eigentijdse muziek als Arvo Pärt en Henryk Gorecki (maar ook een fragment uit Het Passieverhaal volgens Mattheus van Norbert Rosseau) demonstreert AQUARIUS dat het zich probleemloos thuis voelt in uiteenlopend repertoire van alle tijden. Rode draad in deze opname is het wereldberoemde Lam Gods uit de Sint-Baafskathedraal in Gent. Bij de Cd behoort ook een Dvd waarop we de verschillende panelen van het Lam Gods te zien krijgen, vanuit verschillende perspectieven en met vele details in close up. Theoloog Peter Schmidt geeft korte maar bijzonder verhelderend commentaar (ondertiteld in 5 talen) over inhoud en betekenis van dat unieke kunstwerk. De zeer gevarieerde muziekkeuze onderstreept beeld en commentaar. AQUARIUS zingt technisch heel gaaf en homogeen, heel krachtig ook, overtuigend en expressief, en schept bij ieder beeld de gepaste sfeer. Dit is zonder meer een bijzonder mooie en interessante realisatie die illustreert hoe nauw de verschillende kunsten met elkaar verweven zijn.

Schmidts commentaren worden afgewisseld met de bijbehorende muziekstukken. Dat het Agnus Dei meermaals weerklinkt, zal niemand verwonderen. Andere keuzes behoeven enige uitleg. Als muziekkenner verantwoordt de Gentse kanunnik niet alleen de gemaakte selectie, hij geeft ook enkele weetjes mee. Zo werd bij het paneel van Johannes de Doper gekozen voor de gregoriaanse hymne uit de vespers van het geboortefeest van de Doper, Ut queant laxis.Schmidt wijst erop dat de monnik Guido van Arezzo uit die hymne namen voor de toonladder afleidde: ‘Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si’.

Al krijg je interessante uitleg,het blijft beknopt zodat de harmonische verbinding tussen het kunstwerk en de muziek niet verloren gaat. Bij de zang worden beelden van het koor afgewisseld met details van de magistrale polyptiek. Technisch is de dvd – net als de cd – een hoogstandje, werkelijk een prachtige parel om in huis te halen.

Voortaan is het Lam Gods niet alleen een streling voor het oog, maar ook voor het oor.

Op het einde klinkt passend met een compositie van Henryk Górecki dat Hebreeuwse woord voor instemming: ‘Amen’. 

 

…..

Eingeleitet wird die DVD durch Hildegard von Bingens „O Quam Mirabilis“, sehr einfühlsam gesungen von Sopranisten Mady Bonert. Es folgen gregorianische Gesänge, getragen und feierlich. Dermaßen eingestimmt, wird das Ohr nun durch geistige Chorstücke von Kodaly, Verdi, Bruckner, Purcell, Brahms oder Poulenc verwöhnt. Verdis „Ave Maria“ oder Palestrinas „Agnes Dei“ gehen unter die Haut. Dass Altes und Neues gut zusammenpassen, zeigt ein Ausschnitt aus der Matthäus-Passion des belgischen Komponisten Norbert Rosseau (1907–1975) oder das eindringliche „Amen“ des polnischen Tonsetzers Henryk Górecki (geboren 1933).

 Wer sakrale Gesänge mag und sich für mittelalterliche Altarkunst begeistert, hält mit dieser Produktion einen wahren Leckerbissen in der Hand. Das Auge wird durch die prächtigen Altarbilder verwöhnt, das Ohr genießt die wunderbaren sakralen Klänge von AQUARIUS

Johann-Christian Hanke,

 

 

Autopsie van een gebroken hart

Love letters sung from hospital beds

....In Autopsie Sauvageot's letters are read and played by three actress. The lay or sit on their beds, or walk around. Their words are mixed with the music, which is a combination of a recorded orchestral score and live singing by eight 'patients': singers from the Aquarius choir. I was really taken away by that intriguing, contemporary classical score (a requiem) by Dominique Pauwels.....
But nevertheless: great setting; special evening.     utopiaparkway.wordpress.com  (19/01/2010)

De Morgen 18/01/2010   ****

.... De tekst flirt met navelstaarderij en zelfmedelijden; dat vraagt om een tegenwicht, in de vorm van een door Dominique Pauwels geschreven en gecomponeerd requiem, dat door de acht oveerige patienten - leden van het kamerkoor Aquarius, uitstekend geleid door Marc Michael De Smet - wordt gezongen.   (S.Moens)

Knack blogt     Kurt Van der Elst   19/01/2010

....De drie actrices bewegen en spreken in een markant klankenlandschap van componist Dominique Pauwels...

Kanon Pokajanen

Comme chaque année, le festival se referma sur le Kanon Pokajanen (Canon de Repentance) d’Arvo Pärt. Un public des plus hétéro cliques s’était massé pour l’occasion dans la petite église de Biévène pleine à craquer, formant autour des musiciens un cercle quasi magique. Outre ses bondieuseries, l’édifice baroque flamboyant offrit en spectacle un ensemble Aquarius électrisant, conduit de main de maître par son chef-fondateur Marc Michael De Smet , dont la gestique vigoureuse et efficace captivait les regards. Grandiose autant que peut l’  être la musique de Pärt ! Le jour pâlissant, sous l’emprise du rite, la lumière des chandelles finit par imposer sa présence alors que les chanteurs, en procession, se retiraient dans un silence d’airain qui portait encore le souvenir du dernier accord. Exécuté sous le regard bienveillant de Pärt, père spirituel discret malgré les ovations. Le Kanon fut l’instant sacré, plus que jamais sacramental du festival

Olivier Vrins

 

Schumann: Romanzen und Balladen    Naxos 8.570456


Klara: Ludwig  29/10/07

Een pluim voor het Vlaamse koorleven!   
Fred Brouwers

 



Musicweb international

Classical CD Reviews  24/10/07

……
AQUARIUS is a vocal ensemble founded by composer-conductor Marc Michael De Smet in 1995 as the Goeyvaerts Consort. They specialize in modern music, but have also prominently featured Schumann. On this record  they have two great strengths – they have a near perfect blend of voices and their rhythmic abilities are just what Schumann’s songs require. Their weakness is that their commitment or attention can vary from one song to the next. The Presentation Church in Sint-Niklaas provides a reasonable good acoustic for this type of music. Another successful Naxos exploration of little-known Schumann.
William Kreindler



Canada

LE DEVOIR  02/11/07

…..

Pour qui s’intéresse au romantisme allemand, il est très facile d’accéder aux œuvres symphoniques, pianistiques et chambristes de Schubert, Brahms et Schumann. Il existe pourtant un maillon culturellement primordial, sans cesse négligé : la musique chorale, qui dans le cas de Schumann et de Brahms, ne mérite pas d’être négligée de la sorte. Les œuvres chorales sont le reflet de la dimension populaire dans la musique de ces compositeurs. Cette dimension n’est pas forcément mise de côté dans les œuvres jugées plus « nobles ». Ainsi, les Liebesliedwalzer de Brahms, dont une nouvelle version de référence vient de paraître chez Harmonia Mundi, en disent long sur la pulsation musicale qui sourd des veines de ce compositeur souvent interprété trop lourdement. De même, les romances et ballades de Schumann concentrent le nectar de la musique populaire romantique allemande du XIXe siècle. Entre autres joyaux oubliés, écoutez le chœur de femmes Die Kapelle, à la page 16 de ce disque révélateur, magnifié par un chœur parfait en taille, en justesse expressive et en couleur.
Christophe Huss



België

De Standaard


Naxos, het witte merk onder de platenlabels, blijft onverdroten het hele klassieke repertoire ontsluiten.Het gaf AQUARIUS, voorheen Goeyvaerts Consort, de kans om een minder vertrouwd oeuvre van Robert Schumann op te nemen.
Schumann schreef een hele keur korte stukken voor zijn koor in Dresden, samen goed voor een bonte caleidoscoop aan muzikale expressie. Verschillende romances en ballades zijn getekend door de volksmuziek met thema’s als de jacht of het soldatenleven. Andere koorstukken met geladen teksten, geholpen door de goede literaire smaak van Schumann, leveren in luttele minuten een indringend portret.
Schumann schreef ze voor de betere amateurzangers, maar heeft de lat meteen hoog gelegd. De soepele professionele stgemmen van AQUARIUS leggen in het breekbare genre van de a cappellakoormuziek al hun kunnen aan de dag en bezitten samen een evenwichtig en warm timbre. De heldere articulatie van het koor komt van pas in de radde stukken als ‘Tamburinschlägerin’ of ‘Romanze von Gänzebuben’. Onze voorkeur gaat naar de stukken voor gemengd koor omdat in de exemplaren voor vrouwenstemmen de sopranen vaak schril uit de hoek komen.
* * *        VR



France

Classics Today France   13/11/07


Disque important pour la connaissance intime du romantisme allemand et de ses racines populaires, ce programme Schumann est interprété par un ensemble vocal aux dimensions et aux voix idéales.
…….
AQUARIUS interprète ce programme de 72 minutes en formation mixte ou féminine et si vous avez le moindre doute sur la substance et l’inspiration des œuvres, écoutez donc Die Kapelle (pour femmes) ou Der traurige Jäger (pour chœur mixte), une composition qui vrille le cœur.
L’ensemble vocal Belge incarne ces univers avec une vraie compréhension des mots et du contexte : écoutez la douceur de « Vom verwunderten Knaben (de l’enfant blessé). Souple, net, homogène, le travail vocal ne s’enlise jamais dans un esthétisme sonore ou une surcharge expressive. Bravo à Marc Michael De Smet et à ses chanteurs de nous avoir offert ce disque, à Fréderic Briant de Musica Numeris de l’avoir si parfaitement enregistré et à Naxos de l’avoir édité.
Artistique 10/10 Technique                Christophe Huss



U.K.

Manchester Evening News  23/11/07

…….
This collection, by the small Belgian choir AQUARIUS, which has the intimate and tender tone quality you might expect Schumann’s original singers might have exhibited, provides his four ‘Romances and Ballads’ collections and two of ‘Romances’ alone.

Not all the music is of major stature, of course, but there are some highly original and wonderful sounding pieces here – Meerfey , for instance, no.5 of op.69, and der Bänkelsänger Willy and Sommerlied, from op.146, are very striking. And Das Schifflein(Uhland, also op.146), has ingenious  obbligato roles for solo horn and flute with the singers.

 


Klassik heute  07/12/07

……….
Alle Bestandteile einer künstlerisch voll befriedigenden Interpretation sind schwer auf einmal zu realisieren.  Auch dem profilierten belgischen Spitzenensemble AQUARIUS -1995 gegründet, bekannt auch als Goeyvaerts Consort – gelingt das nicht. Mit romantischem überschwang hat Schumann im Streben nach einer Art „Gesamtkunstwerk“ selbst für Universalkönner offensichtlich des Guten zuviel verlangt. Unter diesem Vorbehalt wartet die vorliegende Neuaufnahme mit einer reifen Leistung auf. Angesichts des stets auf Klangschönheit bedachten Auskostens der unterschiedlich innigen Gefühlstimmungen bis hin zu den dramatischen Ausbrüchen balladesker Szenen gewährt man ihr jetz gern der Vorzug gegenüber der bisher einzigen, älteren dänischen Gesamtaufnahme aller Schumann-Chöre durch den Canzone Choir unter Frans Rasmussen.        
Künstlerische Qualität: 9/10
Gerhard Pätzig

 


Courier Post Online   21/01/08


.....
Robert Schumann is best remembered for his piano music, song and symphonies. Naxos allows music lovers to discover a lesser known part of Schumann’s music with the release of a collection of choral romances and ballads composed for a choral society he established in Dresden, Germany, in 1949.

Marc Michael De Smet and his choral ensemble AQUARIUS perform four groups of romances and ballads for mixed choir and two for women singers. De Smet shapes loving performances of these short choral works.
The conductor insists on a lovely blend choral sound and draws alert, rhythmically vivid performances from his singers.
The church acoustic prevents the singers from voicing the German text with much clarity. The recording puts the singers in a perspective that robs the singing of vivid impact.
Robert Baxter


American Record Guide?

01/01/08
When Robert Schumann founded a choral society, he didn’t merely conduct it; he also made sure his singers had plenty of stuff to sing. Indeed, these Romances and Ballads were crafted for the Verein fur Chorgesang, a mixed group he established in Dresden in the late 1840s. You just have to wonder if the singers had any idea how blessed they were to have Robert Schumann as their very own in-house composer. Did they know? The mind boggles!
Anyway, the 32 songs spread over 6 collections are performed quite nicely here by this Belgian conductor and his chamber ensemble. The youthful Aquarius voices blend exceptionally well, with matters of phrasing and intonation handled expertly by one and all. Some of the interpretations are on the chaste side, so I find myself wishing they’d just cut loose once in a while. But when things work (most of the time) the results are striking. You’ll hear plenty of charm in the Goethe “Heidenroslein”, a far-off loneliness in the echoes of “Im Walde”, and the wishful love expressed in the two ‘John Anderson’ songs inspired by the poetry of Robert Burns. There ‘s a pretty zippy thunderstorm in ‘Ungewitter’ too. You will find plenty to admire. While the notes are informative, you have to go on-line to find the texts and translations Naxos left out of the booklet. Why do they stint on this? Could the few extra pages be that expensive?
GREENFIELD

 


www.qobuz.com

Ces chants sont sensibles et  profonds, et Marc Michael  De Smet à la tête d’Aquarius nous offre une interprétation au nuances angéliques, laissant dans les silences un espace de pureté suspendue entre nuit et jour.



Nieuwe Vlaamse Muziek Revue   September 2008


… Als we J.Joachim mogen geloven ,was Schumann geen begenadigd dirigent en hij zal wellicht zijn kleinoden nooit gehoord hebben zoals Aquarius ze neergezet heeft onder leiding van de zeldzaam begenadigde Marc Michael De Smet. De koorklank van Aquarius is van een zeldzame naturel, klinkt nooit verkrampt en gaat niet gebukt onder erfzonde. Er is de voorbeeldige dictie, respect voor prosodie, inhoud en betekenis van de gedichten. De Smet neemt geslaagde tempo-en interpretatierisisco’s die aanstekelijk werken en waardoor het uithoudingsvermogen van de luisteraar geen moment op de proef gesteld wordt. De gedurfde maar soepele contrasten, de feilloze timing, en de verfijnde sfeerschepping smeedt de vele kleine werkjes tot een magistraal en coherent geheel. Schumann is hiermee gerehabiliteerd als koor componist.
Een absolute aanrader zowel voor koorliefhebbers en koorhaters.
L.Posman

   
© ALLROUNDER